سرويس محتوا سازي سورنا سرويس محتوا سازي سورنا .

سرويس محتوا سازي سورنا

هزينه چاپ مقاله در نشريات علمي چقدر است؟

هر سال از سوي وزارت علوم اعلام مي‌شود و دريافت هر هزينه‌اي خارج از آيين‌نامه اعلامي وزارتخانه، تخلف محسوب مي‌شود. نشريات علمي در جهان، از نظر دسترسي به مقالات به دو نوع باز و اشتراكي تقسيم مي‌شوند. منظور از نشريات با دسترسي باز، نشرياتي است كه هزينه‌هاي پردازش، داوري و چاپ مقاله را از نويسندگان دريافت كرده و به همين دليل، مقالات را در اختيار همه قرار مي‌دهند. نشريات اشتراكي به كمك قرارداد بستن با يك ناشر، كسب درآمد مي‌كنند. البته برخي نشريات اين امكان را براي نويسندگان فراهم مي‌كنند كه هزينه‌هاي پردازش و انتشار را پرداخت كرده و درعوض مقالات‌شان در اختيار عموم قرار بگيرد.اما به طور دقيق هزينه چاپ مقاله علمي پژوهشي چقدر است؟

وزارت علوم در آخرين آيين‌نامه‌اي ابلاغي خود در زمينه هزينه‌ پردازش مقاله در نشريات علمي با دسترسي باز، هزينه‌هاي چاپ مقاله در نشريات باز تا پايان سال ۱۴۰۰ را اعلام كرد.

بر اساس اين آيين‌نامه حداكثر هزينه قابل دريافت از نويسندگان به ازاي هر مقاله كامل كه صاحب امتياز آن‌ها موسسات آموزشي و پژوهشي هستند، ۴۰۰ هزار تومان است و براي مقالات كوتاه، ۲۰۰ هزار تومان است.

اين هزينه به ازاي هر مقاله كامل در نشرياتي كه صاحب امتياز آن‌ها انجمن‌هاي علمي هستند، ۵۰۰ هزار تومان است و براي مقاله كوتاه ۲۵۰ هزار تومان است.

گفتني است كه اگر نشريات در پايگاه‌هاي WOS يا Scopus نمايه شده باشند، هزينه قابل دريافت از نويسندگان با ضريب يك دوم محاسبه مي‌شود.

هيچ نشريه‌اي مجاز نيست هزينه‌اي خارج از هزينه‌هاي ذكر شده از نويسندگان دريافت كند. در صورتي كه نشريه‌اي وجهي خارج از آيين‌نامه مصوب دريافت كند، تخلف محسوب شده و از فرايند ارزيابي و رتبه‌بندي سالانه و فهرست نشريات وزارت علوم خارج مي‌شود.

همچنين نشريات مجاز نيستند از نويسندگان مقالاتي كه فرايند داوري را گذرانده؛ اما مورد پذيرش نهايي قرار نگرفته‌اند، هزينه دريافت كنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۴:۵۰ توسط:naghmeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :