سرويس محتوا سازي سورنا سرويس محتوا سازي سورنا .

سرويس محتوا سازي سورنا

برنج شمال در بورس سيگنال ندارد

توليد سالانه ۷.۵ ميليون تن محصولات كشاورزي در مازندران درحالي است كه بهره نبردن از تكنولوژي‌هاي روز و پلتفرم هاي ديجيتال و وضعيت ناپايدار بازارهاي كشاورزي، اميد به عرضه در بورس را بيش از پيش بيشتر كرده است. مازندران در توليد ۱۹ محصول كشاورزي از جمله برنج و مركبات رتبه برتر كشوري را دارد اما اكنون محصولات نوابرانه باغي آن يا برروي درخت و فرايند برداشت، انبار و فروش و قبل از رسيدن به سفره مي پوسد و هدر مي رود و يا سود هنگفت تجارت آن نصيب دلالان و واسطه ها مي شود و رنج و خستگي زحمت توليد بر دوش و تن باغدار مي نشيند.

حال و روز برنج مازندران هم مشخص است، همزمان با فصل كشت و برداشت، زمزمه هاي واردات بي رويه، تيشه به ريشه شاليزارها مي زند و شاليكار خسته و دلزده از هزينه هاي بالاي توليدي و قيمت پايين محصول، بر دوراهي فروش برنج زارها و يا ويلاسازي قرار مي گيرد و سرانجام در رقابت نابرابر با بسازبفروش ها، زمينش را از دست مي دهد و دست آخر به سرايدار ويلاهاي بناشده در دل شاليزارها تبديل مي شود.

وضعيت كنوني بازار محصولات كشاورزي و ناپدار بودن آن، لزوم عرضه و ورود به بازارهاي بورس و سرمايه را الزامي مي سازد. اما گشتي در بازار بورس كالاي ايران نشان مي دهد كه رقم برنج هاي عرضه هاي شده در اين بازار از نوع وارداتي و خارجي بوده و جاي رقم هاي پرمحصول و محلي روئيده از دل شاليزارهاي شمال در اين بازار خالي و كمرنگ است.

از سوي ديگر كارشناسان و فعالان اقتصادي براين باور هستند كه شركت بازرگاني بايد اقددام به عرضه عمده برنج به ويژه برنج داخلي در بورس كالا كند تا اين محصول با قيمت عادلانه و شفاف عرضه شود.

كارشناس بازار كشاورزي با اشاره به عرضه كم رنگ محصول برنج در بازار بورس در گفتگو با خبرنگار بازار مي گويد: تجربه عرضه و معاملات شكر در بورس كالا ثمرات فراواني داشته و بايد از اين تجربه براي رقم هاي مختلف برنج نيز بهره گيري شود.

دست كوتاه دلالان در بازار بورس

محمد جعفري با بيان اينكه ورود وعرضه برنج در بازار بورس مي توانند آينده اين محصول را روشن و دست دلالان و واسطه ها را كوتاه كند، ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستيم كه واسطه ها و دلالان با پيش خريد محصولات كشاورزي به قيمت ناچيز و با چك هاي بلندمدت و طولاني، دسترنج شاليكاران را به يغما مي برند و با عرضه شفاف برنج داخلي و ايراني در بازار هم دست دلالان و واسطه ها حذف و هم به توليدكننده و كشاورز كمك خواهد شد.

وي با اشاره به چرخه و معامله نابرابر قيمت برنج در بازارهاي مختلف اظهار داشت: در حال حاضر نرخ برنج بومي و محلي در شمال در مراكز توليد كمتر از پايتخت و جاهاي ديگر است و اگر اين محصول از طريق بورس و يا فروشگاه هاي زنجيره اي و بزرگ عرضه شود، ديگر هر كسي نمي تواند به هر قيمتي برنج را بفروشد و سودجويي در اين بازار به حداقل خواهد رسيد.

به گفته اين كارشناس فاصله زياد قيمتي بين عمده فروشي و فروشي از چالش هاي فراروي بازار مصرف برنج است كه بورسي شدن برنج به شفافيت بازار اين محصول كمك مي كند.

عطر برنج شمال در بورس به مشام مي رسد

هرازگاهي عطر و طعم برنج ايران و شمالي در بازار بورس به مشام مي رسد و در تالار كشاورزي انواع رقم هاي برنج نظير هاشمي، طارم، شيرودي معامله مي شود و عرضه فراگير اين محصولات در بورس كالا بازار برنج را متعادل خواهد كرد.

در حال حاضر حجم پاييني از توليدات برنج شمال براي عرضه روي تابلوهاي بورس قرار مي گيرد و به تاكيد كارشناسان اقتصادي براي تعادل و تنظيم بازار بايد تمامي توليدات كشاورزي و برنج از طريق بورس عرضه شود.از سوي ديگر هم اكنون بيشتر برنج هاي خارجي و پاكستاني در بازار بورس مبادله مي شود درحالي كه براي جهش توليد در حوزه كشاورزي، عرضه و معامله برنج هاي محلي و شمالي نيز در بازار بورس بايد رونق گيرد.

علي اكبري استاد دانشگاه كشاورزي و فعال اقتصادي مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با تاكيد براينكه بورس فضايي سالم و شفاف براي حمايت از محصولات ايراني و توليدات داخلي است و قطعا يكي از ابزارها و لازمه هاي جهش توليد، بازار سرمايه به شمار مي رود، اظهار داشت: بايد فضايي شفاف براي كشاورزان براي عرضه محصولات آماده كنيم و دلالي در بخش كشاورزي بايد جاي خود را فضاي بورسي و رقابتي دهد.

وي با بيان اينكه مهيا شدن شرايط براي توليد محصولات كشاورزي و حمايت از كشاورزان منجر به رونق توليد مي شود، يادآور شد:اگر عرضه محصولات كشاورزي وبرنج را در بورس كالا رونق دهيم، كشاورز با انگيزه بيشتري به توليد خواهد پرداخت زيرا بورس كالا فضاي رقابتي ايجاد خواهد كرد.

به گفته اين استاد دانشگاه، در حال حاضر كشاورزان با مشكل كاهش قيمت محصولات كشاورزي و برنج در فصل برداشت و حضور دلالان و واسطه ها مواجه هستند و بورسي شدن برنج مي تواند سود واقعي را به جاي دلالان به جيب كشاورزان برساند.

سيدتقي جعفريان رئيس هيئت مديره شاليكوبي داران مازندارن و عضو انجمن برنج نيز با بين اينكه برنج تلاش هاي زيادي براي ورود برنج به بازار بورس شده است، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: در حال حاضر بيشتر برنج هاي عرضه شده در بازار بورس وارداتي و خارجي است و براي عرضه برنج هاي داخلي بايد فرهنگ سازي و برنامه ريزي صورت گيرد.

وي همچنين با بيان اينكه برنج شمال و محلي هيچ وقت روي دست كسي باقي نمانده، افزود: ناآشنايي كشاورزان و توليدكننده با بازار بورس سبب مي شود تا براي حضور در اين بازار ريسك نكنند و رغبتي نداشته باشند.

وي ادامه داد: بازار برنج در شمال حالت خودبورسي دارد و بين عرضه و تقاضا تعادل ايجاد مي شود، اما براي ايجاد شفافيت و دستيابي به سودمنطقي و كوتاه كردن دست دلالان و واسطه ها بايد از ظرفيت هاي بازار بورس كالا در توليدات شاليزاري بهره گيريم.

سالانه بيش از يك ميليون و ۴۰۰ هزار تن برنج در شاليزارهاي مازندران توليد مي شود و همچنان بخشي زيادي از اين محصولات در قالب سنتي و چرخه معيوب دلال و واسطه، كشاورز و خريدار معامله مي شود و برنج شمالي و محلي مازندران در آرزوي دم كشيدن در بازار بورس و سرمايه است تا طعم برنج ايراني اصل بر مشام بازار بنشيند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۵۵:۵۸ توسط:naghmeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :