سرويس محتوا سازي سورنا سرويس محتوا سازي سورنا .

سرويس محتوا سازي سورنا

نحوه صفحه بندي كتاب قبل از چاپ كتاب

وقتي نوبت به افزودن شماره صفحات به محتواي كتاب مي رسد ، قوانين مطلق كمي وجود دارد. با اين حال ، برخي از شيوه هاي پذيرفته شده وجود دارد كه متخصصان هنگام ايجاد طرح آثار هنري براي يك كتاب چاپي از آنها استفاده مي كنند. صفحه‌بندي كتاب از موارد مهم در فرايند چاپ كتاب است. به مجموعه تغييراتي كه پيش از آماده‌سازي متن كتاب روي آن انجام مي‌شود اصلاحاٌ صفحه‌ آرايي مي‌گويند. اين فعاليت‌ها امروزه بيشتر در دو نرم‌افزار ورد و اين‌ديزاين انجام مي‌شود. در مطلب حاضر سعي شده مختصر توضيحي درباره صفحه‌بندي و هر آنچه براي آماده‌ سازي كتاب پيش از چاپ به صورت كتاب نياز است، ذكر شود.

  1. شماره صفحات را در حاشيه داخلي قرار ندهيد.

ممكن است تعجب كنيد كه چقدر ما فايل هاي هنري كتاب دريافت مي كنيم كه در صورت چاپ ، شماره صفحات را به اشتباه در حاشيه داخلي قرار مي دهند . ارجاع آنها بسيار ناخوشايند است ، زيرا نزديك خط وسط كتاب چاپ مي شوند. هميشه قبل از ارسال فايل خود را مرور كنيد تا مطمئن شويد همه شماره صفحات به درستي قرار گرفته اند. شماره صفحات يا بايد در حاشيه بيروني صفحه (در گوشه پايين يا بالا) ظاهر شود يا در پايين يا بالاي صفحه مركز باشد.

  1. نيازي به افزودن اعداد به صفحات خالي نيست.

معمولاً برخي صفحات خالي در قسمت اصلي كتاب وجود دارد. از آنجا كه فصلها و بخشهاي جديد بايد در سمت راست يك كتاب باز شروع شود ، صفحه در سمت چپ بلافاصله گاهي خالي است. اگرچه اين صفحات خالي در ترتيب شماره گذاري صفحات كتاب گنجانده شده اند ، اما نيازي به دريافت شماره صفحه چاپي ندارند. براي مثال ، فرض كنيد صفحه ۴۰ كاملاً خالي است. صفحه قبل از آن به عنوان صفحه ۳۹ و صفحه بعد از آن به عنوان صفحه ۴۱٫ شماره ۴۰ همچنان به عنوان يك صفحه شمارش مي شود ، اما نيازي به شماره چاپ ندارد.

مطالب اصلي نبايد در صفحه بندي اصلي كتاب گنجانده شود.

صفحات خاصي مانند صفحه حق چاپ ، اختصاص ، پيش ، فهرست مطالب و غيره قبل از محتواي اصلي كتاب ظاهر مي شوند. اين صفحات نبايد در ترتيب شماره گذاري اصلي كتاب (۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ و غيره) گنجانده شود. در عوض ، اين صفحات به طور سنتي با اعداد كوچك رومي (i ، ii ، iii ، iv ، و غيره) برچسب گذاري مي شوند يا اصلاً شماره گذاري نمي شوند.

  1. شماره صفحات را خيلي نزديك لبه كاغذ قرار ندهيد.

بسته به روش توليد ، صفحات كتاب شما ممكن است در ورق هاي بزرگ چاپ شده و سپس به اندازه صفحه مورد نظر شما كوتاه شود. بنابراين ، ضروري است كه شماره صفحات را به خوبي در خطوط تزئيني قرار دهيد. در غير اين صورت ، اعداد مي توانند بسيار نزديك به لبه بريده شده باشند ، كه زيبايي طرح بندي صفحه را مختل مي كند. براي بهترين ظاهر ، سعي كنيد حداقل فاصله ۱/۴ اينچي از لبه صفحه را هدف بگيريد.

انتشارات كتاب ويراست پاپ متخصص در چاپ كتاب است. ما چاپ ديجيتال كتاب و چاپ افست كتاب را با انواع گزينه هاي تكميل و صحافي ارائه مي دهيم. خوشحال مي شويم همه گزينه هاي شما را توضيح دهيم و همچنين ايده هاي كاهش هزينه را با شما به اشتراك بگذاريم.

آماده‌سازي فايل ورد جهت صفحه‌ بندي كتاب

فارغ از اينكه كتاب پيش از چاپ در محيط ورد صفحه‌بندي شود يا اين‌ديزاين، بهتر است برخي تنظيمات اوليه اعمال شود. جز اينكه صفحه‌بندي نهايي ساده‌تر و سريع‌تر انجام مي‌شود، صاحب اثر پيش از چاپ كتاب با نارسايي‌هاي احتمالي مواجه مي‌شود. مي‌دانيم كه نرم‌ افزار ورد به‌صورت پيش‌فرض هر سند جديد را در قطع A4 يا لتر قرار مي‌دهد. چنانچه قرار است كتاب در قطع ديگري چاپ بشود، بايد ابعاد آن را تغيير داد. در مطلب ديگري قطع‌هاي كتاب معرفي شده‌اند.

پس از آماده‌سازي فايل كتاب چه كنيم؟

مراد از آماده‌سازي فايل يا تنظيمات مقدماتي است و يا ايجاد فايل نهايي براي چاپ. در مطالب ديگري در سايت شيوه آماده‌سازي اوليه فايل شرح داده شده است. اگر به نرم‌افزار ورد تسلط داريد، مي‌توانيد تمام فرايند ذكرشده را خودتان انجام دهيد. و پس از محاسبه هزينه چاپ كتاب از همكاران ما بخواهيد هزينه صفحه‌آرايي را كسر كنند. فايلي ارسالي شما بايد در فرمت پي‌دي‌اف ارسال شود و طبعاً مسئوليت ابعاد و جاگذاري متن و تصاوير با فرستنده فايل است. هرچند كارشناسان ما فايل‌هاي ارسالي شما را بررسي و نكات و اصلاحات لازم را تذكر خواهند داد.

صفحه آرايي كتاب در محيط‌ هاي ورد و اينديزاين

اما فايل‌هايي كه بايد در انتشارات صفحه‌ آرايي شوند. اين فايل‌ها در دو نرم‌افزار اينديزان و ورد تنظيم مي‌شوند. به‌طور كلي بهتر است تمام فايل‌هاي متني در اينديزاين تنظيم و آماده چاپ شوند. ولي غالباً به دليل هزينه بيشتري كه صفحه‌بندي در محيط اينديزاين دارد و زمان بيشتري كه نياز دارد، از محيط ورد هم استفاده مي‌شود. صفحه‌بندي در محيط ورد محدوديت‌هايي دارد كه بهتر است فقط فايل‌هايي كه كمتر گرافيكي‌اند و بيشتر شامل متن‌اند در اين محيط تنظيم شوند.

چاپ ديجيتال كتاب نقايصي دارد كه حاصل كار طراح در اينديزاين پس از چاپ با كيفيت مطلوب فاصله دارد. غالباً در صفحه‌بندي‌هاي اينديزاين، كه نمونه‌اش را در تصور ابتداي اين متن مي‌ بينيد، از نقوش و تصاويري استفاده مي‌شود كه دستگاه سياه‌وسفيد براي چاپ آن چندان مطلوب نيست و چاپ با دستگاه رنگي هم هزينه گزافي دارد. پس بهتر است در تنظيم كتاب‌هايي كه قرار است به‌صورت ديجيتال چاپ شود احتياط كرد. به‌خصوص از قراردادن رنگ‌هاي تمپلات يا يك‌پارچه در بخش‌هاي بزرگي از صفحه بايد اجتناب كرد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۹:۲۷ توسط:naghmeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :