سرويس محتوا سازي سورنا سرويس محتوا سازي سورنا .

سرويس محتوا سازي سورنا

ATP چيست؟

يكي از مسئله هاي كه دانستن آن براي هر فرد بدنساز لازم و ضروريست اصل تامين انرژيست كه در طول تمرين هزينه ميشود از كجا و چگونه تامين ميشود زمانيكه اين انرژي رو به تمام است بدن انرژي لازم را از چه منبعي تامين خواهد كرد؟ منبع انرژي عضلات و كليه سلول‌هاي بدن atp مي‌باشد يا آدنوزين تري فسفات يك تركيب بيوشيميايي در بدن است كه وظيفه ذخيره انرژي در بدن را برعهده دارد . ATP  معمولاً به عنوان “واحد پول انرژي” سلول شناخته مي شود، زيرا انرژي قابل تخليه را در پيوند بين گروه هاي دوم و سوم فسفات تأمين مي كند. علاوه بر تأمين انرژي، تجزيه ATP از طريق هيدروليز طيف وسيعي از عملكردها را از جمله سيگنالينگ و سنتز DNA / RNA در سلول انجام مي دهد.

بدن يك ارگانيسم پيچيده است و به همين ترتيب براي حفظ عملكرد مناسب انرژي لازم است. آدنوزين تري فسفات (ATP) منبع انرژي براي استفاده و ذخيره سازي در سطح سلولي است. ساختار ATP نوعي نوكلئوزيد تري فسفات است كه متشكل از يك پايه نيتروژني (آدنين)، يك قند ريبوز و سه گروه فسفات پيوندي سري است.

سنتز ATP از انرژي به دست آمده از مكانيسم هاي كاتابوليك متعدد، از جمله تنفس سلولي، اكسيداسيون بتا و كتوز استفاده مي كند. اكثر سنتز ATP در تنفس سلولي درون ماتريس ميتوكندري رخ مي دهد: توليد تقريباً سي و دو مولكول ATP در هر مولكول گلوكز كهاكسيد شده ATP براي انرژي در فرآيندهايي از جمله حمل و نقل يون، انقباض عضله، انتشار تكانه هاي عصبي، فسفوريلاسيون بستر و سنتز شيميايي مصرف مي شود. اين فرايندها و همچنين فرآيندهاي ديگر، تقاضاي زيادي براي ATP ايجاد مي كنند.

Atp مخفف چيست؟

Atp  يا آدنوزين تري فسفات در هر سلول زنده بدن وجود دارد. همچنين به عنوان مكمل غذايي موجود است. آدنوزين و معادله ATPآدنوزين يك مولكول سيگنالينگ خارج سلول است كه عملكردهاي اساسي در زيست شناسي و فيزيولوژي انسان را تسهيل مي كند. از تأمين ستون فقرات براي انتقال انرژي اساسي تا نقش آن در سيگنالينگ سلول، آدنوزين اثرات گسترده اي مانند القا اتساع عروق، تنظيم فعاليت در سيستم عصبي سمپاتيك و كاهش فشار خون و ضربان قلب دارد.

چنين خواصي برخي از دلايل اجراي آدنوزين و مشتقات آن در بسياري از مناطق درماني است.آدنوزين از تجزيه آدنوزين تري فسفات (ATP)، منبع انرژي اوليه سلول ها تشكيل مي شود. از نظر شيميايي، ATP نوكلئوتيد آدنين است كه به سه فسفات متصل است. فراواني انرژي پتانسيل در پيوند بين گروه هاي دوم و سوم فسفات ذخيره مي شود.

اين انرژي را مي توان براي سوخت رساني به واكنش هاي شيميايي مهار كرد. هنگامي كه يك سلول به انرژي نياز دارد، اين پيوند را مي شكند و تشكيل آدنوزين دي فسفات (ADP) و يك مولكول فسفات آزاد مي دهد. در بعضي موارد، گروه دوم فسفات نيز مي تواند بيشتر تجزيه شود و باعث تشكيل آدنوزين مونوفسفات (AMP) شود. هنگامي كه يك سلول انرژي اضافي داشته باشد ، با تشكيل ATP از ADP و فسفات اين انرژي را ذخيره مي كند.

ATP باعث چه واكنش هايي در بدن ورزشكاران مي شود؟

بيان واكنش‌هاي دقيق و مرحله به مرحله تبديل مواد غذايي به atp و تبديل atp به انرژي رايج بدن و عضلات اندكي مشكل است و نياز به داشتن پيش زمينه‌اي در ارتباط با بيوشيمي دارد اما به هر حال مي‌توان اين تبديل را به صورت زير خلاصه نمود:به صورت شيميايي atp يك مولكول آدنين مي‌باشد كه سه پيوند فسفات دارد.روي هر كدام از اين پيوندها فسفاتي انرژي زيادي ذخيره شده است .هنگامي كه يك سلول نياز به انرژي دارد انرژي ذخيره در atp با آزاد كردن يك پيوند انرژي سلول را تأمين مي‌كند و خود به صورت adp يعني مولكول با دو پيوند فسفر در مي‌آيد.براي همه واكنش‌هاي بيوشيميايي عضلات ضروري و واجب است ( از جمله اين واكنش‌ها مي‌توان به انقباض عضلات اشاره نمود.) هنگامي كه كار عضلات زياد مي‌شود و به عبارت ديگر ما از عضلاتمان انرژي بيشتري را طلب مي‌كنيم بدن مابراي تأمين انرژي خود به سراغ سيستم‌هاي انرژي ديگر مي‌رود و جالب است بدانيد بر اساس نوع تمريناتي كه ما انجام مي‌دهيم و مدت زماني كه اين تمرينات دارد سيستم‌هاي انرژي ما نيز تغيير مي‌كند.

Atp چگونه ساخته مي شود؟

ATP نوكلئوتيدي است كه از سه ساختار اصلي تشكيل شده است: پايه نيتروژن، آدنين. شكر، ريبوز و يك زنجيره از سه گروه فسفات متصل به ريبوز. دنباله فسفات ATP منبع واقعي انرژي است كه سلول از آن استفاده مي كنند. انرژي موجود در پيوندهاي بين فسفات ها وجود دارد و با شكستن آن ها آزاد مي شود كه از طريق افزودن مولكول آب (فرآيندي به نام هيدروليز) اتفاق مي افتد. معمولاً فقط فسفات خارجي براي توليد انرژي از ATP خارج مي شود. وقتي اين اتفاق مي افتد ATP به آدنوزين دي فسفات (ADP) تبديل مي شود كه فرم نوكلئوتيد فقط دو فسفات دارد.

از سه نوع سيستم بيوشيميايي مختلف در بدن ما تأمين مي‌شود كه اين سيستم‌ها عبارتند از :

  • سيستم فسفاژن
  • سيستم گليكوژن – اسيد لاكتيك
  • سيستم هوازي

تاثيرات سيستم فسفاژن بر روي ATP

يك سلول در اطراف خود مقداري atp راذخيره مي‌كند كه مي‌تواند در موقع لزوم اين atp ذخيره شده را به سرعت مصرف كند ميزان atp ذخيره شده زياد نمي‌باشد و تنها براي حدوداً 3 ثانيه است و براي پر كردن مجدد اين atp سلول‌هاي عضلاني از يك تركيب متفاوت پر انرژي به نام كراتين فسفات استفاده مي‌كنند . فسفات موجود در تركيب كراتين فسفات توسط آنزيمي به اسم كراتين كيناس جدا شده و به مولكول adp مي‌چسبد ( adp يك مولكول آدنوزين با دو فسفات است ) در نتيجه مجدداً adp به atp ( آدنوزين تري فسفات ) يا همان انرژي رايج عضلات ما تبديل مي‌شود.
اما دامه روند تبديل و مصرف كراتين فسفات ذخيره شده باعث مي‌شود تا اين ذخاير نيز كاهش يابند . اين روش تأمين انرژي atp و كراتين فسفات را سيستم فسفاژن مي‌نامند و سيستم فسفاژن مي‌تواند انرژي رايج عضلات را تا حداكثر 10 ثانيه تأمين كند مثلاً دونده‌هاي دو سرعت ( 100 متر ) از اين سيستم استفاده مي‌كنند اما يك دونده دو ماراتن هرگز نمي‌تواند به اين سيستم تكيه كند.

تاثيرات سيستم گليكوژن – اسيدلاكتيك بر روي ATP

از طرف ديگر عضلات يك منبع ديگر به نام گليكوژن نيز دارند كه از كربوهيدرات‌ها تأمين مي‌شود. در حقيقت گليكوژن شاخه‌اي از مولكول‌هاي گلوكز مي‌باشد . يك سلول در تمرينات بي‌هوازي از اين منبع انرژي استفاده كرده و براي ساختن atp و يك محصول جديدي به نام اسيد لاكتيك از گلوكز وارد عمل مي‌شود . در حدود 12 فعاليت و واكنش شيميايي انجام مي‌شود تا از اين روش atp توليد شود . بنابراين تأمين انرژي در اين سيستم كندتر از سيستم فسفاژن مي‌باشد و اين سيستم مي‌تواند انرژي و atp مورد نيازعضلات را تا يك و نيم دقيقه تأمين نمايد . از آنجا كه اين روش براي تأمين انرژي بدن نيازي به وجود اكسيژن ندارد آن را سيستم تأمين انرژي بي‌هوازي نيز مي‌نامنداما توليد بيش از حد اسيد لاكتيك در بدن باعث كم كردن تنفس عضلات ، صدمه زدن به آن‌ها و احساس خستگي و دردناكي در عضله مي‌گردد ( يك دونده دو 400 متر از اين روش تذمين انرژي استفاده مي‌كند .)

سيستم هوازي چگونه بر ATP تاثير مي گذارد؟

سيستم هوازي يا سيستم تنفس هوازي براي تمرينات بيش از دو دقيقه مي‌باشد و انرژي خود را به كمك اكسيژن تأمين مي‌كند هنگامي كه اكسيژن وجود دارد گلوكز مي‌تواند به طور كامل شكسته شده و به دي اكسيد كربن و آب تبديل گردد و در حين اين تبديل انرژي مناسبي را نيز آزاد كند.گلوكزي كه براي تأمين انرژي عضلات مصرف مي‌گردد از سه جاي مختلف و به سه روش مختلف تأمين مي‌شود :

  • از گليكوژن ذخيره شده در عضلات كه هنوز باقي مانده‌اند.
  • از شكسته شدن گليكوژن ذخيره شده در كبد و تبديل آن به گلوكز كه اين گلوكز در خون آزاد شده و در اختيار عضلات ما قرار مي‌گيرند.
  • از طريق جذب گلوكز از غذاها كه كمك مي‌كند اين گلوكز از طريق جذب روده‌اي وارد سيستم جريان خون ما شده و در اختيار عضلات قرار مي‌گيرد .

اين سيستم انرژي مي‌تواند به جاي گلوكز اسيدهاي چربي كه از منابع چربي بدست مي‌آيند را نيز به عنوان منبع تأمين انرژي استفاده نمايد . همچنين پروتئين و منابع آن مي‌توانند به اسيدهاي آمينه تبديل شده و در توليد atp شركت كنند ( ما به طور كلي سيستم تأمين انرژي هوازي ابتدا از منابع كربوهيدراتي ، سپس از متابع چربي و درآخر از منابع پروتئيني جهت تأمين انرژي همچون دوهاي 25 دقيقه‌اي استفاده مي‌كنيم . از اين روش ابتدا تا 13 يا 14 دقيقه اول كربوهيدرات ذخيره شده در بدن ( گليكوژن ) استفاده شده و پس از آن از 15 تا 25 دقيقه چربي ‌ها به عنوان منبع انرژي مورد استفاده قرار گرفته و مي‌سوزند.

تاثير atp  بر بدن ورزشكار چيست؟

ورزشكاراني كه فرآيندهاي متابوليكي آن ها بايد هر روز در سطح مطلوبي انجام شود، به رژيم غذايي نياز دارند كه شامل ويتامين ها، مواد معدني، مواد مغذي كمياب و پروتئين هاي با كيفيت بالا باشد. مواد غذايي در حالت طبيعي و فرآوري نشده خود را مي توان به مواد مغذي بسيار قابل دسترس و بلوك هاي ساختماني تقسيم كرد.

از آنجا كه ATP براي واكنشهاي بيوشيميايي درگير در هرگونه انقباض عضله مورد نياز است، مقادير بيشتري ATP در دورههايي با نيازهاي عضلاني زياد، مانند ورزش شديد، مصرف مي شود و براي حركت عضلات بايد جايگزين شود.براي تسهيل اين روند، آدنوزين با تحريك سنتز پروستاگلاندين و اكسيد نيتريك به تنظيم جريان خون عضله اسكلتي كمك مي كند.

با تأثير بر تنظيم آنژيوژنز (فرآيند فيزيولوژيكي كه از طريق آن رگهاي خوني جديد از عروق قبلي تشكيل مي شود)، آدنوزين ممكن است تأثير مهمي در پاسخ سازگاري بدن به ورزش داشته باشد. روش هاي مختلف آموزشي رايج ، مانند دوچرخه سواري و تمرين با فاصله، ممكن است سطح آدنوزين را افزايش دهد و در نتيجه ممكن است پاسخ مكانيسم هاي سازگار تحت تأثير آدنوزين را افزايش دهد.

به نظر مي رسد آموزش دوره اي بيشترين فرصت را براي افزايش آدنوزين دارد. توليد آدنوزين به ميزان انرژي و استرس و ميزان آن بستگي داردكه از ATP استفاده مي شود. از آنجا كه اين پديده در طي دوره هاي تمريني متناوب رخ مي دهد، چنين سازگاري هاي ناشي از آدنوزين با گذشت زمان ممكن است عملكرد ورزشي را افزايش دهند.

منبع انرژي سلول چيست؟

در بيشتر سلولهاي حيواني، آدنوزين تري فسفات (ATP)، تركيبي با انرژي پتانسيل بالا، به عنوان حامل اصلي انرژي شيميايي عمل مي كند. به طور كلي، انرژي براي سنتز مولكول هاي ATP بايد از مولكول هاي سوخت پيچيده به دست آيد. بدن انسان از سه نوع مولكول براي تأمين انرژي لازم براي توليد سنتز ATP استفاده مي كند: چربي ها، پروتئين ها و كربوهيدرات ها.

ميتوكندري ها محل اصلي سنتز ATP در پستانداران هستند، اگرچه برخي از ATP ها نيز در سيتوپلاسم سنتز مي شوند. ليپيدها به اسيدهاي چرب، پروتئين ها به اسيدهاي آمينه و كربوهيدرات ها به گلوكز تجزيه مي شوند. از طريق مجموعه اي از واكنش هاي كاهش اكسيداسيون، ميتوكندري اسيدهاي چرب، اسيدهاي آمينه و پيروات (محصول نهايي تخريب گلوكز در سيتوپلاسم) را به چندين تركيب متوسط ​​تبديل مي كند.

همچنين كوآنزيم هاي حامل الكترون كاهش يافته NADH و FADH2 واسطه ها وارد چرخه تريكاربوكسيليك اسيد (TCA) مي شوند و باعث ايجاد NADH و FADH2 مي شوند. اين الكترونها را كاهش مي دهد. حامل ها از طريق زنجيره انتقال الكترون با مصرف همزمان اكسيژن و سنتز ATP اكسيد مي شوند.

اين فرآيند فسفوريلاسيون اكسيداتيو ناميده مي شود. بيش از صد مولكول ATP از اكسيداسيون كامل يك مولكول اسيد چرب سنتز مي شود و تقريباً چهل مولكول ATP از اسيد آمينه و اكسيداسيون پيروات حاصل مي شود. از طريق تبديل مولكول هاي گلوكز به پيروات، دو مولكول ATP در سيتوپلاسم سنتز مي شوند. هم دستگاه (آنزيم ها) و هم محيط فيزيكي لازم براي اكسيداسيون اين مولكول ها در ميتوكندري ها موجود است.

هيدروليز ATP چيست؟

ATP به دليل وجود گروه هاي فسفات كه از طريق پيوندهاي فسفوديستر به هم پيوند مي خورند، يك مولكول ذخيره انرژي عالي است كه به عنوان “ارز” استفاده مي شود. اين پيوندها به دليل وجود بارهاي الكتريكي منفي مرتبط با ايجاد فشار دفع بين گروههاي فسفات، انرژي بالايي دارند. مقدار قابل توجهي انرژي در پيوندهاي فسفات-فسفات ذخيره مي شود. از طريق فرآيندهاي متابوليكي، ATP به ADP يا بيشتر به AMP و به گروههاي فسفات معدني آزاد هيدروليز مي شود.

روند هيدروليز ATP به ADP از لحاظ انرژي مطلوب است و انرژي آزاد گيبس 3/7-كالوس بر مول را به وجود مي آورد. ATP بايد به طور مداوم مورد استفاده مجدد قرار گيرد تا سلول هميشه كار كند. غلظت معمول داخل سلولي ATP 1 تا 10 ميلي آمپر است.  بسياري از مكانيسم هاي بازخورد براي اطمينان از حفظ سطح سازگار ATP در سلول در دسترس هستند.

افزايش يا مهار ATP سنتاز يك مكانيسم تنظيم كننده رايج است. به عنوان مثال، ATP فسفوفروكتوكيناز -1 (PFK1) و پيروات كيناز را مهار مي كند، دو كليدآنزيم ها در گليكوليز، به طور موثر به عنوان يك حلقه بازخورد منفي براي جلوگيري از تجزيه گلوكز در هنگام وجود سلول ATP كافي عمل مي كند.

خريد آب غني شده با اكسيژن اكساب شاپ بهترين هديه براي سلامت خانواده

اكساب شاپ در حال حاضر توانايي ارسال محصول  آب غني شده با  اكسيژن اكساب به نمايندگي هاي سراسر كشور را دارد . جهت ثبت سفارش آب غني شده با اكسيژن اكساب ، تماس با اكساب شاپ در تمامي ساعات شبانه‌روز و هفت روز هفته امكان‌پذير مي‌باشد.

آب غني شده با اكسيژن به راحتي به شما كمك مي كند تا نيازهاي روزانه بدن خود را تأمين كنيد. يك قانون معمول در نوشيدن آب اين است كه حداقل هشت ليوان 8 اونسي (حدود 2 ليتر) در روز آب مصرف كنيد.  با توجه به اينكه بدن ما  را حدود 60٪ آب تشكيل مي دهد، آبرساني كافي براي فرآيندهاي مختلف از جمله تنظيم دما، حفظ فشار خون و عملكرد مناسب مغز مهم است. مصرف آب غني شده با اكسيژن به عنوان بخشي از مايعات مصرفي روزانه مي تواند به شما در رفع نيازهايتان كمك كند.

فروشگاه اكساب با توليد آب غني شده با اكسيژن، امكان ارسال محصول به سراسر ايران را دارد. براي خريد آب غني شده با اكسيژن، مي توانيد با تماس با اكساب شاپ در طول هفته، سفارش خود را ثبت كنيد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۳۱:۲۸ توسط:naghmeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :