سرويس محتوا سازي سورنا سرويس محتوا سازي سورنا .

سرويس محتوا سازي سورنا

اصول اوليه براي نقاشي فانتزي

جالب است بدانيد كه نقاشي يكي از اولين هنرهاي بشر مي باشد كه از ديرباز براي بيان احساسات و شرح حوادث از آن استفاده شده است. بعضي از قديمي‌ترين تصويرهايي كه بر لوح‌هاي سنگي در اماكن باستاني و يا غارها ثبت‌شده، نشان مي‌دهد كه حتي انسان‌هاي اوليه نيز از اين هنر استفاده مي‌كرده‌اند. برخي از افراد قدمت نقاشي را از زبان نيز بيشتر مي‌دانند. نقاشي كشدن روش هاي مختلفي دارد كه هر يك از اين نوع تكنيك ها به نام خاصي معروف مي باشند اما امروز در اين مقاله تصميم گرفته ايم تا درباره نقاشي فانتزي مطالب جالبي را براي شما بيان كنيم و به تعريف آن بپردازيم و به بررسي اصول اوليه براي نقاشي فانتزي نيز خواهيم پرداخت. اگر شما هم نيز علاقه مند به مبحث نقاشي فانتزي مي باشيد تا انتهاي اين مقاله همراه ما باشيد:

منظور از نقاشي فانتزي چيست؟

نقاشي سبك‌ها و روش‌هاي مختلفي دارد كه براي منظورهاي مختلف استفاده مي‌شود. اما يكي از اين نوع نقاشي‌ها، نقاشي فانتزي است كه در سال‌هاي اخير ابداع شده و شايد بتوان گفت منشأ پيدايش آن را شرق آسيا مي باشد.

نقاشي فانتزي مثل برخي سبك ها در آموزش موسيقي نوين است و با ايجاد نوآوري تلاش دارد تا مسيرهاي جديدي را خلق كند. در اين سبك نقاشي، اجزاي طرح به‌صورت سمبليك اما غيرواقعي نقاشي مي‌شود. كارتون‌هاي آسيايي را قطعاً ديده‌ايد، شخصيت‌هايي با چشم‌هاي گرد، موهاي متفاوت و اندامي شبيه انسان كه جزئيات آن تغيير كرده است. يكي از نام‌هايي كه روي اين سبك نقاشي مي‌گذارند انيمه ‌Anime است. انيمه در حقيقت يك سبك طراحي با دست يا كامپيوتر است كه ابداع آن از ژاپن شروع شده است.

با ديدن يك نقاشي فانتزي مي‌توانيد پي ببريد كه به يك انسان نگاه مي‌كنيد يا يك حيوان. شايد حتي نوع حيوان را نيز بتوانيد حدس بزنيد، اما ازنظر جزئيات با نقاشي رئال آن تفاوت‌هاي بسياري دارد.

توجه داشته باشيد كه از ديد اهالي هنر، نقاشي فانتزي ممكن است تعاريف مختلفي داشته باشد، اما چيزي كه امروز در دنياي مجازي مطرح شده و كاربران در پي آن هستند، اين دست نقاشي‌هاست كه به انيمه نزديك است.حال در ادامه به بيان اصول اوليه براي نقاشي فانتزي بپردازيم.

اصول اوليه براي نقاشي فانتزي

طراحي كاراكتر و نقاشي فانتزي فرآيندي است كه بعد از شخصيت پردازي صورت مي گيرد و شامل تعريف كاراكتر از طريق ويژگي هاي ظاهري آن مي باشد.بايد كاراكتر ها را چه انساني باشند و يا غير انساني، تا حدي خيالي در نظر بگيريم. و هدف اصلي جلب رضايت خالق آن و همينطور عموم مخاطبين باشد.
در حاليكه طراحي كاراكتر اوليه از اين موجودات خيالي ( علايق، ترس ها، و رفتارها) ممكن است نياز به تلاش ذهنيي كمتري داشته باشد، فرآيند تحقق بصري اين موجودات نبايد ساده باشند.

به همين دليل است كه بسياري از نويسندگان و خالقان كاراكتر ترجيح مي دهند بر افراد حرفه اي و متخصص تكيه كنند.

همه چيز را ساده كنيد

اگر درباره‌ي كشيدن كاريكاتور چيزي شنيده باشيد مطمئنا با اين پيشنهاد موافق هستيد. شايد متوجه شويد شخصيت كارتوني كه مي‌خواهيد نقاشي كنيد جزئيات زيادي دارد و گاهي كپي كردن همه‌چيز غيرممكن است. خبر خوب اين است كه براي كشيدن يك شخصيت كارتوني زيبا و فوق‌العاده مجبور نيستيد اين كار را بكنيد، بلكه بايد روي شكل‌ها، خطوط، جزئيات و سايه‌هاي ساده‌تر تمركز كنيد. علت‌اش اين است كه كشيدن شخصيت‌هاي كارتوني با ترسيم خطوط ساده بهتر جواب مي‌دهد.

بسياري از آدم‌ها با افزودن هرچه بيش‌تر جزئيات به نقاشي‌شان وقت زيادي را تلف مي‌كنند اما در نهايت تصويري شلوغ و آشفته به دست مي‌آورند. چيزهايي مانند چين و چروك‌هاي كوچك، يا هر تار مو نقاشي شما را بهتر نمي‌كند. براي همين لطفا تمام تلاش خود را بكنيد تا خطوط و اشكال را ساده نگه داريد. در نهايت كمي سايه بزنيد تا نقاشي‌تان تميزتر شود.

اشيا را از داخل ترسيم كنيد

ممكن است وقتي براي اولين به اين عنوان نگاه مي‌كنيد فكر كنيد منظور ما نيرويي ماورايي است كه شما را قادر مي‌سازد به‌طور فيزيكي داخل اشيا برويد، درست است؟ خوب، از آن‌جا كه درباره‌ي نقاشي صحبت مي‌كنيم، منظور من اين است كه قبل از شروع نقاشي بايد حداقل تصويري واضح از پيكره (فيگور) كارتون داشته‌باشيم تا بتوانيم تناسب اجزاي مختلف را حفظ كنيم. مثل اين‌كه ما استخوان‌ها و عضلات هر فرد را نمي‌بينيم اما وجود دارند. مهم است بتوانيد هر بخش از پيكره‌ي كارتون را تخمين بزنيد.

براي روشن‌تر شده مفهوم مي‌توانم يك مثال ساده بزنم. ترسيم يك شخصيت كارتوني را مانند ساختن يك خانه تصور كنيد. همه‌چيز بايد به ترتيب انجام شود. شما نمي‌توانيد قبل از ساختن ديوارها يا كف، سقف را بسازيد. بلكه ديوار را مي‌سازيد و بعد از آن طراحي داخلي را اجرا مي‌كنيد. براي اين‌كه همه‌چيز را تحت كنترل داشته‌باشيد بايد اول يك طرح خام از شخصيت كارتوني داشته‌باشيد. اين مانند يك برنامه براي طرح نهايي است. اگر واقعا نمي‌توانيد نسبت اجزاي پيكره‌ي كارتون را به خوبي تخمين بزنيد، دوره‌ي طراحي آناتومي را بگذرانيد تا قبل از شروع كشيدن كارتون پيش‌زمينه داشته‌باشيد.

اغراق كنيد

من مطمئنم مادرتان هيچ وقت چيزي درباره‌ي دروغ گفتن به شما ياد نمي‌دهد، اما اغراق در طراحي يعني شما مجبور نيستيد شخصيت كارتوني را مانند يك فردي عادي ترسيم كنيد. به قول پيكاسو “هنر دروغي است كه حقيقت را مي‌گويد”،‌كه البته معني‌اش اين است تصوير بازنمايي از واقعيت است. اين دقيقا زماني اثبات مي‌شود كه پرتره‌ي افراد را ترسيم مي‌كنيد. برخي آدم‌ها تصويري را مي‌خواهند كه يك هنرمند مشهور نقاشي كرده‌باشد، تصويري كه هنرمند در آن برخي از ويژگي‌هاي زشت چهره‌شان را حذف مي‌كند تا زيبا به نظر برسند. بر همين اساس شخصيت كارتوني هم بايد يك واقعيت اغراق‌شده باشد. از اين رو خلاقيت اين‌جا بسيار مهم است.

مثلا گاهي يك شخصيت با ۳ انگشت براي كودكان ستودني‌تر و دوست‌داشتني‌تر به نظر مي‌رسد. مطمئنا اين سوال به ذهن مخاطب مي‌رسد كه چرا براي چنين شخصيتي ۳ انگشت طراحي مي‌كنيد؟ جواب آن بسيار ساده است: “چون خيلي بهتر به نظر مي‌رسد”.

دوباره ترسيم كنيد

اين آخرين مرحله است كه بايد تغييرات جزيي بسياري را اعمال كنيد تا نقاشي‌تان تميزتر به نظر برسد. حتي مي‌توانيد اشيا را بچرخانيد تا تركيب بهتري به دست بياوريد يا طرح كلي و جزييات ديگر را دوباره ترسيم كنيد. هم‌چنين مي‌توانيد قبل از شروع طرح اوليه تركيب جزئيات را آماده كنيد تا براي نقاشي‌تان پيش‌زمينه‌اي فوق‌العاده داشته‌باشيد.

آموزش نقاشي فانتزي

قدم اول

وقتي شخصيتي به ذهن‌تان مي‌رسد، براي ترسيم طرح كلي بايد از سر شروع كنيد. تمام چيزي كه نياز داريد يك دايره است. دايره به شما كمك مي‌كند نسبت سر به ديگر اعضاي بدن را تعيين كنيد.وقتي دايره تمام شد، با ۲ خط عمودي و افقي كه مانند تصوير زير يك‌ديگر را قطع مي‌كنند، محورهاي صورت را ترسيم كنيد. اين خيلي مهم است چون به شما كمك مي‌كند از عدم تقارن چشم‌ها، بيني و لب اجتناب كنيد.

قدم دوم

براي شروع چشم‌ها، ۲ بيضي ترسيم كنيد كه به سمت پايين محور عمودي متمايل است. فراموش نكنيد بين چشم‌ها فاصله بگذاريد تا بعدا براي كشيدن بيني فضا داشته‌باشيد. اين فاصله بايد به اندازه‌ي يك بيضي چشم باشد. در اين مرحله شما يك چشم ديگر در وسط ترسيم مي‌كنيد تا برآورد بهتري داشته‌باشيد.

قدم سوم

مي‌توانيد بالاي چشم را كمي كلفت‌تر كنيد تا مژه‌هاي شخصيت را بسازيد. پس از آن، مي‌توانيد سراغ ترسيم ابروها برويد. نقش ابرو بسيار مهم است چون حالت روحي شخصيت را بيان مي‌كند. در اين تصوير مي‌خواهيم تعجب را بيان كنيم، پس ابتداي ابروها را به سمت بالا ترسيم مي‌كنيم كه به محور عمودي نزديك‌تر است. در آخر، وقتي مردمك چشم‌ها را ترسيم مي‌كنيد، يك فوت كوزه‌گري كه همه‌ي كارتونيست‌ها از آن استفاده مي‌كنند اين است كه مردمك‌ها را به سمت محور عمودي متمايل كنيد تا شخصيت بامزه به نظر برسد.

يك فوت كوزه‌گري ديگر: شما مي‌توانيد با اضافه كردن يك خط كوچك زير مردمك، حالت چهره‌ي شخصيت را نمايان‌تر كنيد. اين نوعي چين و چروك است.

قدم چهارم

اين مرحله‌اي مهم است كه شما آزاد هستيد هر طور مي‌خواهيد شخصيت‌تان را طراحي كنيد. چهره‌ي يك شخصيت كارتوني در اصل از ۲ مولفه تشكيل شده كه لب و چشم‌هاي شخصيت است. اما بخشي كه سن شخصيت را تعيين مي‌كند فك است. فك تعيين مي‌كند شخصيت پير است يا جوان. در مثال پايين قرار است شخصيت جوان باشد.

قدم پنجم

به نظر مي‌رسد ترسيم بيني كمي مهارت لازم داشته‌باشد. من توصيه مي‌كنم جزئيات را ترسيم نكنيد. كمي تغيير در نوك بيني تاثيري شگفت‌انگيز خواهدداشت. هم‌چنين مي‌توانيد فقط يك طرف بيني را ترسيم كنيد. علت‌اش سايه‌اي است كه در سمت مخالف نور ايجاد مي‌شود.

قدم ششم

حالا سراغ ترسيم دهان مي‌رويم. در طراحي كارتون، دهان كاملا با دهان انسان متفاوت است. به جاي ترسيم لب بالا و پايين مي‌توانيد به سادگي يك منحني ترسيم كنيد كه حالت شخصيت را در حد كفايت نشان مي‌دهد. من در اين مثال مي‌خواهم يك كودك معصوم داشته‌باشم، پس يك خط منحني رو به پايين يك اين كار را به خوبي انجام مي‌دهد.

قدم هفتم

گوش‌ها از رو به رو ديده مي‌شوند، پس شما حفره‌هاي داخل گوش را نمي‌بينيد. شايد براي ترسيم گوش به كمي تمرين نياز داشته‌باشيد، چون ظاهرا گوش در مقايسه با ديگر اجزاي صورت جزئيات بيش‌تري دارد و مهارت بيش‌تري را از سوي كارتونيست مي‌طلبد. اما به هر حال باز هم با خطوط ساده ترسيم مي‌شود.

قدم هشتم

اكنون شما همه‌چيز را، به جز مو، ترسيم كرده‌ايد. اين آخرين قدم براي ترسيم چهره است. نترسيد، چون موي شخصيت كارتوني به سختي موي انسان واقعي نيست. من در اين مثال موي بچگانه‌ي يك پسربچه را مي‌خواهم، پس با دقت انحناها را در اطراف سر طراحي مي‌كنم تا بخش مو با بقيه‌ي چهره متناسب بماند.

براي هر شخصيت كارتوني كه چهره‌اش از رو به رو ديده مي‌شود، مي‌توانيد اين مراحل را طي كنيد. شما مي‌توانيد از اين راهنما براي ترسيم شخصيت‌هاي مانگايي كه دوست داريد، استفاده كنيد. اين‌جا خلاقيت شما بسيار مهم است چون براي خلق شخصيت‌هاي ديگر شايد لازم باشد، بيرون از چارچوب هميشگي فكر كنيد.

پس از خواندن اين راهنماي قدم به قدم نقاشي فانتزي را تمرين كنيد،تا فرايند طراحي را به خوبي درك كنيد. پس از آن خودتان مي‌توانيد شخصيت‌هاي ديگري را، مانند جادوگر، يك دختربچه يا يك پيرزن خلق كنيد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۴۶:۵۰ توسط:naghmeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :